Kunst en parkings: Jacques Moeschal, beeldhouwer van de moderne tijd
Kent u het verband tussen een parkeerbedrijf en een van de meest beroemde Belgische beeldhouwers van zijn generatie? Antwoord: zijn logo. Hier is dus het verhaal van Jacques Moeschal, zijn werk en enkele beeldhouwwerken die u zou kunnen bewonderen in onze parkingss in België.
Jacques Moeschal (1913-2004), een bekende figuur in de wereld van de architectuur en de zogenaamde “monumentale” beeldhouwkunst, is in Ukkel geboren tijdens de Eerste Wereldoorlog. Zijn naam zegt u misschien niets, maar u heeft waarschijnlijk wel een van zijn creaties gezien.
In het centrum van Brussel bijvoorbeeld, op het rondpunt aan de Naamse Poort, of tijdens een rit op onze snelwegen met het “signaal” bij Groot-Bijgaarden. Een ander meesterwerk bevindt zich bij de grensovergang van Hensies op de as Brussel-Parijs. Daar staan twee immense identieke zuilen; de omhelzing van hun gestileerde handen symboliseert de vriendschap tussen Frankrijk en België. Ons land herbergt dus tal van zijn sculpturen die overzees zijn geëxporteerd, zelfs tot in het stadscentrum van Mexico City! Een eenvoudige zoekopdracht op Google zal u een idee geven van zijn internationale werk.
Van huis naar parkings
Maar laten we teruggaan naar enkele decennia eerder, naar Brussel, een stad waar Moeschal zowel student architect als docent aan de Academie was. Hij begon zijn carrière direct na de oorlog en in de jaren 1950 met verschillende woningbouwprojecten. Tijdens de Wereldtentoonstelling van Brussel in 1958 werkte hij samen met de architecten André Paduart en Jean Van Doosselaere aan de beroemde “genie civil-pijl”, een meesterwerk dat helaas in 1970 werd vernietigd. Deze opmerkelijke prestatie lanceerde zijn internationale carrière.
Vanaf dat moment integreerde Moeschal monumentale sculpturen in stedelijke omgevingen en andere belangrijke plaatsen in het leven van mensen. Jacques Moeschal hield ook van auto’s, reizen en het markeren van de reis met tekens die gidsen, geruststellen en getuigen van vooruitgang en het genie van zijn tijd…
En Interparking dan?
De kunstenaar maakte voor Interparking een aantal belangrijke werken. Hij was het die het logo van het “Consortium des parkings” creëerde: een C met een D en een P. Dit logo werd overgenomen op al het briefpapier van het bedrijf en werd vele jaren later herzien om het huidige Interparking-logo te worden.
Claude De Clercq, oprichter van Interparking, deed een beroep op de kunstenaar om onder andere de sculpturen voor de “2 Poorten”-parking te maken, bas-reliëfs voor Parking 58, evenals voor Parking Wet. Moeschal ontwierp ook de latei voor Parking Schildknaap, die nu in Parking Vesting staat. Andere sculpturen bevinden zich vandaag de dag langs Parking P3 op Brussels Airport, evenals bij Parking Brucity, Parking Entre-deux-portes, en recentelijk werd er een geplaatst bij de ingang van Parking Confluence in Namen.
Het maken van een kunstwerk om een parkinggevel te versieren was vaak een uitdaging die Jacques Moeschal niet uit de weg ging. Volgens de beroemde kunsthistoricus Philippe Roberts-Jones: “Het doel van een dergelijk werk was om zowel te verbergen wat het beschermde als aantrekkelijk te zijn om ernaar te kijken. Dit is wat Jacques Moeschal met zijn rigoureuze geometrie briljant heeft gedaan.” De volgende keer dat u een van zijn werken bij Interparking of elders tegenkomt, zult u zich misschien herinneren dat ze hebben bijgedragen aan de bekendheid van de Belgische beeldhouwkunst over de hele wereld.